הנחיית צוותים וירטואליים: אסטרטגיות לשיתוף פעולה מקוון מוצלח

העולם הדינמי של היום דורש מאיתנו להיות הרבה יותר גמישים, לעבוד באופן שונה ממה שהכרנו. צוותים וירטואליים, המורכבים מחברי צוות הפועלים ממקומות גיאוגרפיים שונים, הפכו לחלק בלתי נפרד מהנוף הארגוני. ניהול צוותים אלו מחייב מתן דגש על תקשורת, שיתוף פעולה ובניית אמון.

יש חשיבות ודגשים נוספים בניהול צוות וירטואלי.
כשהוא נעשה בצורה טובה הוא מבטיח שכל חברי הצוות מיושרים ופועלים לקראת אותן מטרות. הוא מאפשר טיפוח של תחושת קהילה ושייכות בין חברי הצוות, מה שיכול להגביר את המורל והפרודוקטיביות. לבסוף, ניהול יעיל מפחית בעיות פוטנציאליות שעלולות להתעורר בגלל הפיזור הגיאוגרפי של הצוות, קשיים שנובעים  מתקשורת והבדלי תרבויות.

 

הובלת צוותים וירטואליים: אתגרים מרכזיים

חסמי תקשורת – גם כתוצאה מהבדלים בהבנה של התרבות הארגונית וגם כתוצאה מהיעדר אינטראקציה FTF ככה אי הבנות יכולות להתעורר בקלות למשל: אופן הודעה שכאן נתפס כלגיטימי עלול להראות מזלזל או חצוף ולהוביל לעימותים או אי הבנה בתרבויות אחרות.

בניית אמון ומחוברות בסביבה מקוונת

אנחנו זקוקים לחברה, לראות ולהיות עם א.נשים, בלי פגישות פרונטליות קשה להתחבר ברמה האישית. זה יכול להוביל לתחושות של בידוד וחוסר שייכות לצוות.

ניהול אזורי זמן שונים

כאשר חברי הצוות מפוזרים על פני אזורי זמן שונים, תזמון פגישות ותאריכים יכול להיות סיוט לוגיסטי. זה לא נדיר שחלק מחברי הצוות צריכים להשתתף בפגישות באמצע הלילה או מוקדם בבוקר, מה שמוביל לשחיקה ולירידה בתפוקה.

בעוד שצוותים וירטואליים  מגיעים עם מערך האתגרים הייחודי שלהם, עדיין עם כלים נכונים אפשר לנהל את האתגרים האלו ביעילות.

 

אסטרטגיות לעבודת צוות מקוונת מוצלחת

תקשורת אפקטיבית היא היבט מרכזי. על ידי שימוש בכלים הנכונים, הקמת פרוטוקולים ברורים ועידוד תקשורת פתוחה, אפשר לעזור לצוות לעבוד יחד בצורה יעילה יותר, לא משנה היכן הם נמצאים.

למשל:

שימוש בכלי תקשורת מגוונים – צוותים מסוימים עשויים להעדיף דוא"ל, בעוד שאחרים עשויים להעדיף הודעות מיידיות או שיחות ועידה בווידאו. המפתח הוא לבחור כלי שכל אחד בצוות מרגיש איתו בנוח ויכול להשתמש בו ביעילות.

הקמת פרוטוקולי תקשורת ברורים –

מה שיבטיח שכולם נמצאים באותו עמוד ויישרו קו,  ולכן כדאי לייצר פרוטוקול של מתי, איך ומה לשתף

עידוד תקשורת פתוחה-

אפשרו ישיבות קבועות לשיתוף, תנו מקום לשאול שאלות ולספק משוב. זה יכול לעזור לכולם להרגיש יותר מעורבים ויעלה את תחושת השייכות.

בניית אמון בצוותים וירטואליים, טוב ברור כמה זה חשוב ועד כמה כדאי להשקיע בהיבט זה.

איך?

  • הגדירו ציפיות ברורות: תקשור בצורה ברורה מה מצופה מכל אחד מחברי הצוות.
  • ספקו משוב בונה: תנו לחברי הצוות משוב חיובי ומעצים, תוך התייחסות ספציפית לתחומים בהם ניתן לשפר.
  • עודדו תקשורת פתוחה: צרו ערוצי תקשורת נוחים וזמינים אפשרו שיתוף של שאלות, חששות ורעיונות. השתמשו בסקרים, משוב בזמן אמת ועוד כדי לעודד שיתוף פעולה ותקשורת פתוחה.
  • הכרה בהישגים: פרגנו, ציינו ותקשרו הישגים, חגגו הצלחות, ערכו אירועים וירטואליים לציון אבני דרך והישגים משמעותיים(זה לא צריך להיות משהו גרנדיוזי, העיקר ההתייחסות).
  • עידוד פעילויות גיבוש צוות, קיימו פעילויות חברתיות וירטואליות: ערכו הפסקות קפה, משחקי צוות מקוונים, פעולות OD מקוונות, הרצאות בסגנון טד אישיות הם מספקים פלטפורמה לא רשמית לחברי הצוות לקיים אינטראקציה ולהכיר אחד את השני טוב יותר, מה שיכול לחזק את האמון.
  • עודדו אינטראקציות אישיות: תנו לחברי הצוות הזדמנויות להכיר זה את זה ברמה האישית, קיימו מפגשים FTF (כאשר ניתן) תכננו מפגשים תקופתיים (כגון כנסים, ימי עיון).

 

לא פשוט אבל אפשרי 🙂

תפריט נגישות