ניהול יעיל של צוות תופס מקום מרכזי בהצלחת כל ארגון

ניהול אפקטיבי של צוות: אמון, שיתוף פעולה ומנהיגות

ניהול צוות באופן אפקטיבי הוא גורם קריטי להצלחת כל ארגון.
זה תהליך מורכב, אך הוא חיוני להצלחה.
על ידי טיפוח אמון ושיתוף פעולה והובלת צוות ביעילות, מנהיגים\מנהלים יכולים ליצור צוותים חזקים ומניבים.
שני מרכיבים מרכזיים המשפיעים על ניהול צוות אפקטיבי: 

הבנת החשיבות של פיתוח יחסי אמון ושיתוף פעולה בצוותים,
תפקיד המנהל כמנהיג בטיפוח ניהול צוות אפקטיבי

הבנת החשיבות של פיתוח יחסי אמון ושיתוף פעולה בצוותים:

יצירת אמון ושיתוף פעולה זה הבסיס! כאשר חברי הצוות סומכים זה על זה, יש סיכוי גבוה יותר שהם ישתפו ברעיונות, ייקחו סיכונים, ירגישו תחושת שייכות, יקיימו סיעור מוחות אפקטיבי ויעבדו יחד לקראת מטרה משותפת.

על פי מחקר של איגוד הפסיכולוגים האמריקאי, לצוותים עם רמות גבוהות של אמון יש שיעור מעורבות גבוה ב-76% בהשוואה לצוותים עם רמות אמון נמוכות.

יתרונות של יחסי אמון ושיתוף פעולה בצוותים:

שיפור הפרודוקטיביות: צוותים שיתופיים נוטים להיות פרודוקטיביים יותר, מכיוון שחברי הצוות מונעים מהרצון להצליח יחד.

שיפור התקשורת: אמון מאפשר תקשורת פתוחה וכנה, מה שמקל על פתרון בעיות וקונפליקטים ומביא לרעיונות חדשניים.

הגדלת המוטיבציה: חברי צוות שחשים שייכים ומוערכים יהיו בעלי מוטיבציה גבוהה יותר .

שיפור שביעות רצון ומחוברות העובדים: צוותים שיתופיים נוטים להיות בעלי שביעות רצון גבוהה יותר מהעבודה שלהם.

אז מה כדאי ליישם?

טיפים לבניית אמון ושיתוף פעולה בצוותים:

תקשורת פתוחה: אפשרו לחברי צוות לשתף את דעותיהם ורעיונותיהם, בלי שיפוטיות וביטול.
זה כרוך ביצירת סביבה שבה חברי הצוות מרגישים בנוח לשתף את המחשבות, הרעיונות והדאגות שלהם ללא חשש משיפוטיות או תגמול. (פחות משפטים כאלה- "אוי,נו…", "נו, באמת…פה זה לא יכול לעבוד" וכד' )יש מתודולוגיה שלמה לפיתוח תקשורת כזו.

שקיפות וכנות: היו כנים ופתוחים עם חברי הצוות לגבי מידע רלוונטי.
וכן אפשר גם לתת משוב ואפילו ביקורת על הנאמר, אבל זה שונה מאד מביקורת על האומר. כשיש אווירה של תקשורת פתוחה של כל חברי הצוות, הם חולקים מידע באופן חופשי, מה שעוזר למנוע אי הבנות ותקשורת שגויה, ניתן למשב באופן שלא ייתפס כשיפוטי אלא כענייני- אפשר ללמוד איך לעשות את זה.

עקביות בפעולות: שמירה על עקביות בפעולות, לפעמים מתעלמים מהאסטרטגיה הזו אך היא נדרשת כדי לייצר וודאות וסדר. על פי  אותו מחקר של איגוד הפסיכולוגים האמריקאי, עקביות בהתנהגות היא אחד המנבאים המשמעותיים ביותר של אמון. המחקר מצא שכשאנשים מתנהגים בעקביות, אחרים תופסים אותם כאמינים יותר, התנהגות עקבית נתפסת כסימן של יושרה. בעולם עבודה משובש, לפעמים זה לא פשוט ובכל זאת עשו כמיטב יכולתכם לעמוד בהתחייבויות שלכם ולפעול באופן עקבי, כולנו אוהבים תחושת וודאות ויותר קשה לנו לפעול כשאין אותה.

מה עוד? אמנם בנאלי ובכל זאת מזכירה את זה, אחת לכמה זמן צרו פעולות גיבוש (ולא רק פעם בשנה כשכל הארגון עושה משהו גדול) למה?

כי גיבוש צוות זה לא רק FUN, זו עוד דרך להגביר את המורל ולטפח סביבת עבודה חיובית. פעולות גיבוש צוותיות עוזרות להכיר באופן בלתי אמצעי, להכיר עוד פן שהוא פחות מקצועי, מאפשרות אוורור, הומור, שיפור תקשורת, הכרות של חוזקות וחולשות, פעולות כאלה עוזרות  לפיתוח יחסי חברות.

מנהיגות ומיומנויות נדרשות לניהול צוות אפקטיבי:

לניהול הצוות ויצירת תרבות ארגונית חיובית יש תפקיד מרכזי ביצירת אמון ושיתוף פעולה.

ניהול טוב מייצר מטרות ברורות, תקשורת פתוחה, מחוברות ארגונית ויכולת הנעה של הצוות להיות במיטבם.

ולא רק זה!
בעולם העבודה הנוכחי לצוותים המנוהלים באופן זה יש סיכויי גבוה מעל 50%, לפתח רעיונות חדשים ולהיות סופר יצירתיים, הבנה ויישום של אלמנטים אלה תביא לביצועים גבוהים בכל ארגון.

למנהליםות יש תפקיד מרכזי ביצירת סביבה שתומכת באמון ושיתוף פעולה.
אז מה כדאי לפתח? ככה על קצה המזלג:

כישורי הקשבה– ובעידן הנוכחי זו אחת המיומנויות הנדרשות\המבוקשות וניתן לפתח ולהרחיב אותה- יש כמה כלים פרקטיים שניתן לאמץ.

שקיפות– מה שאפשר לעדכן – לעדכן, אחד האלמנטים העיקריים לביסוס אמון. אחד הדברים הבולטים בארגונים שלא נעשים כראוי…

לדעת לתת פידבק ומשוב – ולא רק בהערכת עובדים, אלא כחלק משגרת עבודה יומיומית.

ליצור הגדרת תפקיד ברורה וגבולות גזרה תוך כדי תיאום ציפיות

נגישות – דלת פתוחה, אבל על אמת.

סקרנות ופתיחות לדעות מגוונות ולמידה כל הזמן.

ואולי הכי חשוב מודל לחיקוי, דוגמה אישית היא הבסיס ליצירת עבודת צוות פרודוקטיבית.

ויכולת התמודדות עם האתגרים בעולם עבודה משובש.

תפריט נגישות